Home

Emanuel Karlsten är utnämnd till Sveriges mest inflytelserika ”Sociala medier-expert” och en av Sveriges tio politiskt mest inflytelserika twittrare.
Mediebolagen står i kö för att höra hans åsikter om medier och journalistik på nätet.
Med sitt uttalande om att ”alla är journalister” retade han upp en hel yrkeskår med profiler som Jan Gradvall och Fredrik Virtanen i spetsen.

– Det var tufft ett tag med all kritik. Jag tror jag petade i ett sår, det var därför det blev så stora reaktioner. Uttalandet sammanföll med att många journalister fick sparken och det var stora neddragningar på flera tidningar.
Men är verkligen alla journalister?
– Ja, jag menar det. Hästar är naturligtvis inte journalister. Inte småbarn heller. Jag menar det utifrån idén om att journalistik är ett hantverk, en metod man kan råka använda sig av. Det görs journalistik överallt, det är inte bara vissa som kan. Sen finns det professionell journalistik och de som är amatörer.
Frilansjournalisten Jan Gradvall håller inte med. Om alla är journalister är alla också busschaufförer, skrev han i en kritisk artikel i Expressen. Aftonbladets Fredrik Virtanen fortsatte liknelserna i en krönika: ”Men är alla journalister? Ja, om alla också är hårfrisörer.”
Virtanen kallar i sin krönika Karlsten för bloggande affärsman och beklagar att det vuxit fram en ny korrupt och amatöristisk medievärld.
Emanuel Karlsten ville bli en alldeles vanlig journalist, göra avslöjanden och skriva krönikor. Efter att varit volontär i Zambia och arbetat för Frälsningsarmén under en period tänkte han utbilda sig och ägna sig åt att skriva.
– Efter att ha börjat journalistutbildningen på Kaggeholms folkhögskola sökte jag sommarjobb på tidningen Dagen och använde min blogg som arbetsprov.
Han fick jobb som redaktör för tidningen på nätet. Det blev bara en termins studier på folkhögskolan. Istället återvände han ett par år senare till Kaggeholm för att föreläsa. En märklig känsla tyckte han då, att plötsligt vara på andra sidan och undervisa om det han för två år sedan undervisades om.
På Dagen gavs möjlighet att prova idéer kring öppenhet och läsarmedverkan. Fast egentligen var det kanske inte hans egna idéer.
– Genom att följa mediebloggar var jag insatt i vad som diskuterades. Men det var aldrig någon som gjorde något. Det fanns en massa självklara saker att göra.
Det här var 2007. Emanuel startade bloggar, skapade länkar mellan artiklar och arbetade för transparens och för att få läsarna delaktiga. Det blev en ankdammsexplosion, som han uttrycker det.
– Nätet var – och är – lågt värderat. Det var därför jag kunde få jobbet. Sen var det inte svårt att positionera sig.
Emanuel Karlsten har fortsatt att vara med och utveckla former för journalistik tillsammans med läsarna. Ett aktuellt exempel är Aftonbladets ”livegranskning” av Polisen. Tidigare har även skolan och psykvården granskats på samma sätt.
– Det handlar om att läsarna är med och gör journalistik genom att dela med sig av idéer, tips, bilder och kommentarer.
Det famösa uttalandet om att alla är journalister gjordes i samband med lanseringen av nätsajten Ajour, som har som ambition att bygga en ny form av journalistik på nätet öppen för alla. Frågan är vem som ska betala?
Emanuel Karlsten menar att journalistik egentligen alltid varit gratis.
– Det vi betalat för är distributionen. Tidningsbranschen är högfärdig och har en skev självbild. De konsulterar fel personer, gissar och det blir fel. Alla funderar men ingen testar. Man måste till exempel utveckla annonserna på nätet. De blir istället sämre och sämre, tilltalar inte någon.
Emanuel Karlsten är uppvuxen i Visby på Gotland. Båda hans föräldrar är officerare i Frälsningsarmén. Han är troende men inte längre aktiv i kyrkan.
– Jag har varit överengagerad. På Dagen, som ju är en kristen tidning, fick jag ta emot klagomål och höra om alla skandaler i kyrkan. Dessutom tramsar kyrkan ofta om meningslösa grejer så jag tappade sugen.
Det var under tiden hos Frälsningsarmén han började jobba med hemsidor, webbforum och bloggar. Och så återkommer han till vikten av delaktighet och pratar om hur kyrkan stänger människor ute.
Expressen, dit Karlsten värvades från Dagen för att bli redaktör för sociala medier, tillåter inte längre kommentarer till sina artiklar på nätet. Tidningens chefredaktör Thomas Mattsson skrev 2011 i sin blogg: ”Nätet var moget för publiken, men publiken var inte moget för nätet.”
– Det är det mest föraktfulla som sagts i sammanhanget. Som om man skulle säga att vi har telefonsvarare men lyssnar inte av den. Det blir som med barn som inte får uppmärksamhet, de skriker ännu högre. De smarta ger upp. Idioterna blir kvar. Istället behöver man uppmuntra de goda kommentarerna. Man är med och skapar beteendet på nätet.
Han tyckte utvecklingen gick för långsamt. Det är nu ett drygt år sedan han lämnade Expressen för att bli frilansare. I dag är han konsult och föreläsare med kunder som Sveriges television, Bonnier tidskrifter och olika webbyråer. Han upplever att det går lättare att påverka utifrån.
Ajour startade Emanuel Karlsten tillsammans med ett antal journalister och mediepersoner. Han beskriver det som ett test, som en prototyp för framtiden.
– Annonsörer har hört av sig men målet för mig är inte att tjäna pengar på det här. Utan att visa på alternativa sätt att göra journalistik.
Att Dagens Nyheter gett honom utrymme som krönikör gör honom mycket stolt. Samtidigt som han uttryckt att han upplever en ”papperskrönikörsångest”.
– När DN frågade höll jag på att kissa på mig. Skulle jag? Tanken på att det jag skriver hamnar i händerna på statsministern känns svindlande.
Emanuel Karlsten har ännu inte fyllt 30. Han upplever att det gått snabbt och att han redan uppnått många av sina mål.
– Jag är nöjd och glad men det är oklart vad jag ska göra längre fram. Jag har alltid haft pretentiösa mål om att rädda världen. Så kanske blir det något helt annat. Man kan bli trött på stormarna i medieankdammen.

Björn Johansson

Foto: Martin Ridne

Namn: Emanuel Karlsten
Född: 1983 i Visby
Bor: Södermalm, Stockholm
Jobb: Fristående konsult och skribent
Utbildning: Kaggeholms folkhögskola (en termin), Poppius journalistskola
Utsedd till: Sveriges mest inflytelserika ”sociala medier-expert” enligt Mediebarometern 2012. En av Sveriges tio politiskt mest inflytelserika twittrare enligt Burson-Marsteller.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s